Polonica

polskie filmy lesbijskie w ramach O’LESS Festiwalu

W roku 2014 „uaktywniamy” polski les-wątek, który cechuje raczej aluzyjność. Warto zauważyć, że nawet w filmach jawnie podejmujących temat lesbijek, twórcy znajdują sposoby na zmazywanie wymowy homoseksualnej tematyki, jej metaforyzowanie albo przesuwanie akcentów. Jeśli les-problematyka w rodzimej kinematografii sprawia trudności, to co z jej poliamorycznym aspektem? Okazuje się, że  i on jest przemycany,  jakby mimochodem, w niektórych znanych nam filmach.
Projekcje będziemy porzedzać les-bonusami, epizodami, wyszperanymi w polskich filmach.

FABULA
1937  Książątko. reż Konrad Tom, Stanisław Szebero 
1937  Czy Lucyna to dziewczyna?, reż Juliusz Gardan 
1982  Inne spojrzenie (Egymásra nézve), reż Károly Makka WĘGRY
1983  Nadzór, reż. Wiesław Saniewski
2003 Siedem przystanków na drodze do raju, reż Ryszard Nyczka 
2004  Lato miłości (My Summer of Love ), reż. Paweł Pawlikowski, WIELK.BRYTANIA
2007  Aria Diva, scen i reż. Agnieszka Smoczyńska 
2009  Idealny facet dla mojej dziewczyny,  reż. Tomasz Konecki2009  Galerianki,  reż. Katarzyna Rosłaniec
2013 W ukryciu, reż. Janusz Kidawa-Błoński 
2014 Pani z przedszkola, reż. Marcin Krzyształowicz

DOKUMENT
2011 Yes, we are, reż. Magda Wystub  NIEMCY
2012 Mniejszość w mniejszości (Wiara i Tęcz), reż. Martyna Jąder
2015 L.Poetki, reż. Monika Rak /Agnieszka Małgowska


******

Spotkanie specjalne
2011  Yes, We Are (LES-teśmy), reż. Magda Wystub, NIEMCY
 Film lesbijski w Polsce prawie nie istnieje - ani fabularny, ani dokumentalny. Brak kinematografii tworzonej przez lesbijki i o lesbijkach. Dlatego film zrealizowany przez Polkę, mieszkającą za granicą - Magdę Wystub - jest prawdziwą niespodzianką.
       Film był pokazywany podczas O’LESSFestiwalu w 2012 roku, ale także żył w Polsce swoim tajemniczym, podziemnym życiem, ale nie istnieje w powszechnej les-świadomości. Myślimy, że z okazji Parady Równości 2013 warto go zaprezentować ponownie, bo jest manifestacją lesbijskiej obecności w społeczności LGBT.
        Yes, We Are to pierwszy dokument koncentrujący się wyłącznie na lesbijkach/kobietach nie podporządkowujących się normom heteroseksualnym w Polsce. Film miał na celu wsparcie lesbijskiej/kobiecej widoczności, pokazać przekrój witalnej, bogatej i różnorodnej aktywności lesbijek-feministek-kwirowych kobiet w Polsce i udokumentować zmiany ostatnich lat.
Jako bonus zaprezentujemy krótki dokument, pokazujący migawki z kilku wcześniejszych parad warszawskich 

Spotkanie IV
2003 Siedem przystanków na drodze do raju, reż. Ryszard Nyczka

Film ten jest historią dwóch bardzo bliskich przyjaciółek, Małgosi i Marioli. Pewnego dnia Małgosia dowiaduje się, że jest śmiertelnie chora. Razem z przyjaciółką wyrusza do sanktuarium słynącego z cudów. Podczas drogi natrafiają na sytuacje, przedstawiające siedem grzechów głównych oraz postacie, przypominające bohaterów z Nowego i Starego Testamentu.
 
To obraz ”garażowy”, artystycznie podejrzany, osadzony w kontekście religijnym, zrealizowany przez mężczyznę.
  



1981 Debiutantka, reż. Barbara Sass

Film jest opowieścią o trzech kobietach, otaczających architekta Jerzego. To trzy całkowicie różne osobowości. Maria (pierwsza asystentka i kochanka Jerzego) - z pozoru ostra, wyniosła i zimna, w rzeczywistości nieszczęśliwa i stara się to tuszować. Bożena (młoda żona Jerzego) - kobieta słaba, uległa, oszukująca samą siebie, alkoholiczka. Ewa (druga asystentka Jerzego) – ambitna, twórcza osoba, która wie, czego chce i zawsze ma swoje zdanie. To ona próbuje zachować niezależność, walczy o swoje miejsce w sferze zawodowej i prywatnej, ale także widząc tragiczną sytuację innych kobiet, próbuje je wspierać, a nawet ratować.


Film Barbary Sass to obraz z utajonym wątkiem lesbijsko-poliamorycznym, zaplątanym w patriarchalne zależności.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.